Hede Skidklubb

Senast uppdaterad: 2022-10-20

Författare: Andreas Rolén

1968

Några eldsjälar startar en fristående skidklubb i Hede för längdåkning. Senare tillkommer ännu en sektion med backhoppning och nordisk kombination på programmet. Klubbens intensitet varierar under åren, men så...

1972

Kommer Åsas stora år. Åsa Revelj, klubbens första lilla stjärna lyckades då vinna Bergsrännet och fick stå högst uppe på prispallen med bl.a. Erik Östlund, senare landslagsman.

1986

Blir pojkarnas år. Då erövrar Hede SK sitt första DM-tecken i stafett 3x2,5 km genom Lars Edström, Leif Oskarsson och Markus Daabach.

Den åtråvärda Holmenkollpokalen, premiärupplagan, hamnar i Hede för 1 år.

1985-1986

Vinner Markus Daabach Svenska Ungdomsmästerskapet i Nordisk kombination.

Hede SK skapar sig ett namn i backhoppar-Sverige. Ett stort tack till våra duktiga tränare, den mycket erfarna hopp-tränaren Göte Backman och landslagstränaren i Nordisk kombination, Erne Dahlin.

1987

Två av våra små backhoppare, Jon Hedström och Jesper Daabach deltager i Jämtland-Härjedalens segrande stafettlag i Flying tiger. Klubben rider nu på en uppåtgående våg. Många ungdomar deltar i våra träningar.

De riktigt unga (från 5 år) rekryteras från Kalle Anka skidskolan och lotsas in i skidklubbens olika grupper med ambitiösa och villiga ledare.

1988

Svenska Mästerskapet för Ungdom i Nordisk Kombination och Backhoppning blir vårt största arrangemang hittills.

Markus Daabach vinner USM på hemmaplan i NOK. Han tog även hem ett silver på JSM i NOK samma år. Hedes Ungdomslag på herrsidan blev 2:a i stafetten på DM och 4:a på USM.

1989

Klubbens storhetsperiod i längd med 65 st ljusblå tävlande.Med fyra dagars varsel fick klubben åter arrangera USM i NOK.

Klubben får två DM-segrare: Carl-Gustav Berglund i H 11 och Jesper Daabach i H 12.

Hede SK tar lagguld i H 14 genom Jesper Daabach, K-G Ramstedt och Mattias Rohlén.

Markus Daabach vinner JSM i NOK som första års junior.

Lena Daabach blir utsedd till Årets Nykelperson.

Jesper Daabach vinner USM i nordisk kombination.

Flickorna i 9-10 år tar hem första inteckningen i Brunflo Cupen.

Det är över 50 ungdomar i träning varje vecka.

Hede arrangerar samlat DM i längd. Ett lyckat jättearrangemang. Klubben får ett DM stafett guld i klassen D 11-12 genom Karin Nordstrand, Magdalena Dahl och Paula Daabach.

Marie Dahl har ett fantastiskt längdår med många fina resultat, bl.a deltagande i Kalle Anka och ungdomsspel i Finland.

Flickorna i 9-10 års klassen tar hem den andra inteckningen i Brunflo Cupen.

Några ungdomar börjar prova på skidskytte och en ny sektion startas i klubben.

På hösten säger klubben ifrån sig all backe och NOK- verksamhet.

Vi startar en ny sektion, skidskytte.

Carina Östberg tar brons på USM i skidksytte.

Vanja Bengtsson vinner DM i D 14.

Flickor 9-10 tar hem Brunflo pokalen som nu pryder vårt klubbrum.

Paula Daabach tar USM silver i sprint i 13-14 års klassen i skidskytte.

Hede arrangerar Sverige Cupen i skidskytte för första gången i Bruksvallarna.

1994

Paula Daabach tar USM silver i skidskytte igen och det blir ytterligare ett silver på USM på stafetten där Paula, Yvonne Stensson och Annica Malmborg tävlar i herrklassen!!

1995

Jesper Daabach har en framskjuten placering på Sverige Cupen för juniorer i längd där han blir 4:a.

1996

Yvonne Stensson, Magdalena Dahl och Paula Daabach tar brons i USM stafetten i skidskytte i D 15-16.

1997

Paula Daabach deltager i skidskytte vid Ungdoms OS. Där träffar hon Sara Enqvist för första gången. Sara som då tävlade för Stockvik var deltagare i längd.

Lena Daabach är också med som ledare.

Hede arrangerar Sverige Cup finalen i skidskytte.

1998

Klubben fyller 30 år och firar det med ett stort kalas med modevisning och många hyllningar.

SM i Jaktstart i skidskytte arrangeras i Hede.

Skidskyttestadion invigs.

Paula Daabach deltar på JVM i skidskytte.

2002

Under nyårshelgen arrangeras Sverige Cupen i skidskytte ytterligare en gång i Hede. Tyvärr var det 30 grader kallt så en av de två tävlingarna blev inställda.

Hede tar sin första SM medalj i skidskytte genom Paula Daabach som kniper silvret på Jaktstarts SM.

2003

Carina "Pyret" Östberg och Paula Daabach tar en bronspeng i SM stafetten i skidskytte.

2004

Paula och "Pyret" klättrar högre upp på prispallen och tar ett silver i SM stafetten. Ett oförglömligt silver då "Pyret" helt plötsligt dyker upp på semester från USA och dammar av bössan för att göra Paula sällskap på stafetten.

Det är inbrott i klubbens lokaler och det blir stora skador på skidspåren eftersom förövarna använde pistmaskinen för att åka runt spåren när det inte fanns snö och tjälen hade gått ur marken.

2005

Sara Enqvist skriver på för klubben och tar klubbens första SM tecken. Hon vinner Masstarten i skidskytte och stafetten tillsammans med Paula Daabach. Sara tar även två silver i Jaktstarts SM och SM Distansen även det skidskytte. Sara vinner dessutom Sverige Cupen i skidskytte och deltar på flertalet Europacuper med en 11:e plats som bästa resultat samt att hon deltar i Militära VM.

Paula tar förutom guldet i stafett en bronsmedalj på SM i Sprint.

Josefin Dahlsten blir uttagen i Kalle Anka laget.

Jessica Persson vinner DM i klassen D12.

Sara Enqvist vinner Skidskytte SM i Jaktstart och i Masstart. Hon deltar även på Militära VM. Sara blir total tvåa i Sverige Cupen.

Paula Daabach tar ett brons på SM i jaktstart och vinner den totala Sverige Cupen i skidskytte.

Hede arrangerar SM i Skidskytte tillsammans med Lillhärdals IF i Hede. Med på startlinjen finns nye OS guld medaljösen Anna-Carin Olofsson och föredetta världsstjärnan Magdalena Forsberg.